OMS HAVENMANNEN
Interview Marc, operator Euro Tank Terminal
Enige tijd geleden spraken wij met Marc. Een sportieve en sociale jongen met een voorliefde voor auto’s en motoren. Marc is via OMS begonnen als verladingsoperator en al na een jaar overgenomen door onze opdrachtgever Euro Tank Terminal. Als trotse oud ‘OMS-er’ vertelde hij ons graag meer over zijn loopbaan en zijn kijk op de toekomst.
Kun je ons iets vertellen over je verleden? Wat heb je gedaan en wat wilde je worden?
Op de middelbare school wist ik niet zo goed welke richting ik moest kiezen, maar met mijn cijfers kon ik na het vmbo gelijk door na de havo. In deze periode had ik ook een bijbaan bij het distributiecentrum van de Plus supermarkten. Hierdoor raakte ik steeds meer geïnteresseerd in de logistiek. Tijdens mijn oriëntatie voor mijn vervolgopleiding was mijn keuze snel gemaakt; de studie HBO logistiek en economie aan de Hogeschool Rotterdam sprak mij het meeste aan.
Ik kwam erachter dat ik een functie ambieerde waarbij ik dicht op het uitvoeren van het proces zou zitten. Zo zou ik het beste invloed kunnen uitoefenen op het gehele proces en dit leek mij wel wat. Er kwam een vacature vrij op de afdeling procescontrole bij het spoor. Hier moest ik er onder andere voor zorgen dat het transport van de goederen treinen spoedig verliep.
Ik kwam erachter dat ik een functie ambieerde waarbij ik dicht op het uitvoeren van het proces zou zitten
Meerdere jaren heb ik hier met enorm veel plezier gewerkt. Ik werkte in een leuk team en de functie was uitdagend. Wel zat ik hele dagen op kantoor. Het verlangen naar werken in de buitenlucht en fysiek bezig zijn namen bij mij steeds meer toe. Na enige tijd heb ik de knoop doorgehakt en ben ik actief gaan zoeken naar een binnen/buiten functie in de logistieke sector met wisselende werktijden. Dit sluit naadloos aan bij de functie operator.
Hoe ben je in contact gekomen met OMS?
Mijn vader rijdt voor zijn werk dagelijks langs het kantoor van OMS en zag daar een grote banner met ‘operators gezocht!’ Door zijn tip heb ik contact gezocht met OMS. Na een prettig kennismakingsgesprek werd het een en ander in gang gezet.
Wat heb je zelf gedaan om als operator aan de slag te kunnen?
Omdat mijn profiel niet direct overeenkwam met die van een operator heb ik eerst zelf onderzocht wat ik in mijn vrije tijd kon doen om dit toch te veranderen. Het volledig zelfstandig behalen van je Vapro bleek helaas niet mogelijk. Zonder werkzaam te zijn bij een terminal of fabriek is het onmogelijk om het praktijk gedeelte van deze opleiding af te ronden. Een VCA certificaat is ook overal een vereiste en dit kun je gelukkig wel zelfstandig doen. Dit heb ik dan ook direct gedaan. Daarnaast heb ik me goed voorbereid op de sollicitatiegesprekken door, met name over mijn motivatie, goed na te denken.
Hoe zou je Euro Tank Terminal het beste kunnen omschrijven?
Ik ervaar ETT als een prettige en open organisatie. Het contact tussen collega’s is heel positief. Persoonlijk vind ik het fijn dat iedereen de tijd nam om mij in te werken en uitleg te geven waar nodig. Ik had toch net een beetje extra steun nodig. Daarnaast staat ETT niet stil. Zo wordt er bijvoorbeeld een nieuwe tankput gerealiseerd. Er zijn volop ontwikkelingen voor de toekomst.
Wat kun je ons vertellen over je functie en ambitie?
Bij ETT werk ik momenteel als fieldoperator. Ik hou mij bezig met alle werkzaamheden op operationeel gebied. Hierbij kun je denken aan: Het aan- en afkoppelen van lichters en zeeschepen, de documentatie afhandelen aan boord van het schip, het laden van wagons en de rangeerwerkzaamheden. Daarnaast ben ik ook verantwoordelijk voor het uitvoeren van controle rondes. Kortom een functie met veel verschillende werkzaamheden. Juist deze variatie vind ik erg fijn.
Mijn ambitie? Op dit moment vind ik binnen mijn huidige functie nog voldoende uitdaging. Het volledig beheersen van mijn dagelijkse werkzaamheden en het opbouwen van zoveel mogelijk praktijkervaring. ETT heeft mij vanaf het begin opgenomen in het interne opleidingsplan. Hier krijg ik de theorie aangeboden die ik vervolgens in de praktijk kan toepassen. Dit helpt mij enorm om mezelf verder te ontwikkelen. In de toekomst zou ik graag de opleiding Vapro of Votob willen volgen.
Zou je OMS aanraden aan je vrienden en waarom?
Het gehele traject met OMS heb ik, ondanks deze periode waarbij ‘face to face’ contact niet altijd mogelijk was, als positief ervaren. De gesprekken en het onderling contact waren fijn en vriendelijk. De administratieve afhandeling is goed geregeld.
OMS heeft een groot netwerk in de verlading en zijn erg betrokken bij je loopbaan ontwikkeling
Het programma om de uren in te voeren werkt zeer makkelijk en is overzichtelijk. En niet onbelangrijk, het salaris werd altijd conform afspraak betaald.
Ik zou zeker een gesprek met OMS aanraden wanneer je, net als ik, de ambitie hebt om als operator aan de slag te gaan. Zij hebben een groot netwerk in deze branche en zijn erg betrokken bij je loopbaan ontwikkeling.
Wil je net als Marc omscholen of doorgroeien tot operator? Neem contact met ons op.